žena s viškom kila i usporen metabolizam

Imate li usporen metabolizam i kako ga ubrzati?

1. srpnja 2022.

11:08

Prokletstvo genetike ili poklon koji dobijemo s godinama?

Na sam spomen usporenog metabolizma javljaju nam se sjećanja na obilne večere koje smo mogli konzumirati bez utjecaja na brojku na vagi, a sada, nekoliko godina kasnije i one 2 kockice čokolade kao da idu direktno u trbuh i bokove.

Zašto je tome tako i da li ta pomisao „drži vodu“?

Preje

Za početak treba odgovorit na neka osnovna pitanja, kako bi razumjeli materiju:


Što je zapravo metabolizam i možemo li na njega utjecati?

Naš organizam je složeni sustav za kojeg primjećujemo da se svakim danom mijenja, pa krenimo redom.

Metabolizam obuhvaća niz biokemijskih procesa kojim naš organizam unesenu hranu (kalorije) pretvara u energiju koja nam omogućuje da dišemo, krećemo se, razmišljamo…

Kako bi razumjeli njegov utjecaj na kilograme najlakše ga je podijeliti na dva procesa razgradnju (katabolizam) i izgradnju (anabolizam).

Katabolizam je proces u kojem se nutrijenti iz hrane (proteini, masti, ugljikohidrati) razgrađuju na manje elemente i u tom procesu dolazi do oslobađanja energije.
Ta energija koristi se u procesu anabolizma gdje se iz manjih molekula sintetiziraju veći spojevi (npr. sinteza proteina iz aminokiselina). 

Što je metabolizam brži, brže je i sagorijevanje kalorija, a potrošnja veća od unosa kalorija tajna je vitke linije.

Najčešći znakovi usporenog metabolizma:

  • Umor i osjećaj iscrpljenosti
  • Osjećaj nadutosti i težine
  • Suha i lomljiva koža i kosa
  • Česte promjene raspoloženja
  • Debljanje (bez obzira koliko pazili na prehranu)

Što je uzrok usporenog metabolizma i možemo li kriviti genetiku?

Genetika kao i godine utječu na metaboličke procese, starenjem dolazi do promjene sastava tijela, propadanja mišićne mase i povećanja udjela masnog tkiva. Rezultat toga je usporeni bazalni metabolizam i smanjena potrošnja kalorija.

1 kg mišićne mase u mirovanju troši 50 kalorija, dok 1 kg masnog tkiva troši samo 5 kalorija

Dok na genetiku i starenje ne možemo utjecati, možemo mijenjati sastav tijela i fizičkom aktivnošću pokušati povećati udio mišićne mase kako bi u mirovanju trošili više kalorija.

Dodatni uzrok usporenog metabolizma su loše prehrambene navike. Preskakanje obroka i stroga dijeta najgori su neprijatelji metabolizma. Ukoliko su razmaci između obroka preveliki ili se u tijelo ne unose svi makronutrijenti (npr. izbjegavanje ugljikohidrata) tijelo dolazi u status gladovanja i povećane potrebe za određenim nutrijentima, kao odgovor na to, usporava metabolizam kako bi energija koju je dobio iz obroka potrajala što duže.

5 koraka kako ubrzati metabolizam prirodnim putem

Česti obroci ubrzavaju metabolizam

5 obroka na dan  osigurava tijelu energiju u pravilnim vremenskim razmacima, ne dolazi do stanja gladovanja (posljedično nema ni prejedanja) te organizam nema potrebu usporavanja metabolizma i „čuvanja“ zaliha energije (kao što se događa u dijetama).

Svježe voće nije rezervirano samo za ljetne odmore

Ananas, papaja, mango, smokve, brusnice uz to da nas osvježavaju obiluju enzimima, vlaknima i vitaminima koji će ubrzati probavu i pomoći organizmu da razgradi masne zalihe i obnovi se energijom.

Dehidracija usporava rad cijelog organizma

Voda je glavni čistač našeg organizma, osigurava da stanice u tijelu normalno funkcioniraju, ali i da se svi toksini koje filtriraju jetra i bubrezi uklone iz tijela. Ukoliko imate osjećaj povećanog zadržavanja vode u tijelu posegnite za brezom, koprivom i maslačkom koji će pomoći da se riješite „oteknutog“ izgleda ali nikako ne smanjujte unos vode posebno tijekom ljetnih mjeseci.

Kofein – prijatelj raspoloženja ali i metabolizma

Uz to da podiže raspoloženje i budnost kofein aktivira metabolizam i pospješuje izgaranje masnoća. Ukoliko vas previše kave unervozi, zeleni čaj ili čak njegov jači predak mate čaj osigurat će uravnoteženo podizanje energije i osjećaj razbuđenosti bez izazivanja „kofeinske nervoze“. Dodatno daje osjećaj sitosti i povećava učinkovitost vježbanja.

I šetnja je fizička aktivnost

Ukoliko na samu spomen fizičke aktivnosti pomislite kako biste osoba za to ne zaboravite da i  sat vremena šetnje (u ritmu kojem razgledavate trgovine) sagorijeva oko 238 kalorija, a već malo podizanje tempa (brzina 5km/h) u sat vremena sagorijeva 340 kalorija. Uz to da topi kalorije, smanjuje razinu stresa i podiže lučenje dopamina (hormona sreće).

Uz šetnju ljetne mjesece iskoristite za vožnju biciklom, plivanje i druge zabavne aktivnosti na otvorenom i promatrajte kako s vašom aktivnošću raste i aktivnost vašeg metabolizma.

Pretplatite se na newsletter

Prijavite se na newsletter i ostvarite 10% popusta na vašu narudžbu.

Imate nejasnoća? Pošaljite nam upit.

Niste pronašli ono što tražite? Pošaljite nam upit.

Svi naši korisnici zaslužuju najbolju uslugu, a odgovore na sva pitanja Vam pruža naša stručna korisnička služba.

Naša podrška će vam ponuditi sve odgovore.

Na sve upite odgovaramo u najkraćem mogućem roku kako bismo riješili sve Vaše probleme na najbezbolniji način.